Vlakové nádraží v Adamově; kresba z roku 1851 od Františka Biela
Vlakové nádraží v Adamově; kresba z roku 1851 od Františka Biela
Železniční nádraží v roce 1989
Železniční nádraží v roce 1989
Nádraží v roce 2012
Nádraží v roce 2012
Železniční stanice v roce 2024
Železniční stanice v roce 2024

Železniční nádraží v Adamově se nachází v ulici Nádražní.

Historie

Budova železniční stanice se nachází v jižní části obce pod Kolonkou, na železniční trati Brno – Českou Třebovou. Tato stavba patří mezi nejstarší v obci, byla dokončena 1848, při stavbě železnice. Projekt budovy vypracoval vrchním inženýr Severní státní dráhy Anton Jüngling. Jednopatrová nádražní budova v sobě skrývá vestibul s čekárnou, pokladnu, kanceláře a byty.

Nalevo od budovy se nachází přístavba zastřešené čekárny, WC a skladiště. Budově nechyběla ani věžička s hodinami, která však v osmdesátých či devadesátých letech 19. století zbyla snesena. Náklady na vybudování nádraží dosáhly 29 tisíc zlatých.

V letech 1910-1911 byla vybudována restaurace II. a III. třídy s rozsáhlou verandou. V říjnu 1925 bylo na nádraží vybudováno elektrického osvětlení.

Popis budovy v roce 1922: „Nádraží v hlavním traktu je jednopatrové stavení, k němu přistavěna je na dřevěné kostře restaurace a velká veranda pro četné výletníky v létě potřebná. Velké skladiště směrem k Brnu a byty zřízenců s přilehlými kolnami směrem k Blansku uzavírající nástupiště. U hradel jsou po obou stranách prostorného nádraží (o 5 párech kolejí) úhledné jednopatrové domky pro výhybkáře.“ (Pamětní kniha obce Adamova, s. 6)

Budova byla vybudována na katastrálním území Babic nad Svitavou. Po dlouhém jednání bylo roku 1920 okolí společně s nádražní budovou přikatastrováno k obci Adamov.

V druhé polovině získalo nádraží břízolitovou omítku. Budova prošla základní rekonstrukcí v 90. letech při elektrifikaci železniční tratě. V září 2017 začala další rekonstrukce budovy. Do konce roku byla opravena střecha a částečně čekárna. Zde probíhá výměna dlažby, kterou v celé budově položila na počátku století brněnská firma J. Lichtenstern. Tato rekonstrukce vyšla na cca 4,4 milionu Kč. V následujícím letech by mělo dojít k další rozsáhlé rekonstrukci jenž zavede dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení v úseku Brno – Skalice nad Svitavou s centrálním dispečerským pracovištěm v Přerově. Stavbou dojde ke zvýšení kapacity trati odstraněním vyvýšeného přístupu na nástupiště. Po úpravách bude přístup k vlaku bezbariérový.

Rekonstrukce v roce 2022

Na přelomu roku 2021 a 2022 započala rekonstrukce železniční tratě v úseku Brno–Blansko. Investiční částky jsou zde velmi vysoké. Rekonstrukce se znatelně dotkla i adamovského nádraží. Dle projektu bude asanována pravá část nádražní budovy, budova restaurace a rozsáhlá veranda. Interiér zbývající části budovy byl dispozičně zcela změněn, byla vytvořena nová odbavovací hala a nové místo pro komerci. Také sousedící technologická budova. Na začátku ledna 2022 započala asanace technologické budovy, na kterou navázaly bourací práce na verandě a restauraci. Na přelomu měsíce ledna a února byly asanační práce dokončeny a prostor byl připraven pro přestavbu celého prostoru, která spočívala ve výstavbě nové spojovací pěší lávky, výstavba nových ostrovních nástupišť, stavba nové technologické budovy. Na jižním okraji pak i výstavba parkoviště.

Malá Nádražka

Dne 1. června 2024 byla otevřena Čeňkem Šmerkou v komerčním prostoru kavárna Malá Nádražka Adamov. Ta však 25. října téhož roku zveřejnila na sociálních sítích zprávu, že z důvodu poklesu zákazníků v podzimním období bylo rozhodnuto prodejnu uzavřít. Provozovatel zvažuje zda uzavřít jen pro zimní období či ji uzavřít úplně.

Zdroje