Irisbus Citelis 12M v roce 2020 v Adamově
Irisbus Citelis 12M v roce 2020 v Adamově
Karosa B732 v Adamově na ptačinské točně
Karosa B732 v Adamově na ptačinské točně

Městská autobusová doprava v Adamově je tvořena jednou autobusovou linkou s číslem 215, která jezdí z Horky na Ptačinu.

Historie

Od května 1968 byly adamovské části Ptačina (tehdy Gottwaldova čtvrť) a Horka spojeny pravidelnou autobusovou linkou. Tou dobou zde byly nasazovány autobusy typu RTO a ŠM 11. Využívána je i dnes především místními žáky, kteří dojíždějí z Ptačiny na Horku, kde je škola s druhým stupněm. Dříve byla hojně využívána také místními zaměstnanci Adamovských strojíren. V současné době pak lidmi zaměstnanými v jiných městech dojíždějící z obou adamovských sídlišť k (a naopak) železničnímu nádraží a zastávce.

Začátkem 80. let vystřídali tyto typy autobusy Karosa řady 7xx. Ty byly dále označovány písmenem před trojčíslím (v Adamově jezdí autobusy označeny písmenem B - anglicky bus, které označuje městské a příměstské autobusy), první číslice (7) označovala 70. léta, kdy byl autobus konstrukčně navržen. Další číslice označovaly délku vozu (3 = 11 m, 4 = 17 m, 5 = 12 m) a třetí pak technické parametry (druh převodovky - 1 = automatická a 2 = mechanická). U městského provedení B732.00 a B 731.00 je k mání velký prostor v zádi autobusu pro kočárek. Vůz byl opatřen třemi dvojkřídlými dveřmi, které ovládal sám řidič. Linkové provedení C734.00 mělo dvoje dvojkřídlé dveře a sedadel pro 45 osob. U dálkových autobusů LC735.00 a LC736.00 bylo vybavení jako je lednice, kávovar, video a pohodná klubovkovitá polohovací sedadla, záclonky, kouřová skla a náporová klimatizace. Všechny vozy s doplňkovou číslicí 00 mají maďarskou zadní nápravu typu Rába. Vůz se projevoval poněkud hlučnější jízdou. Tyto autobusy již mají motor umístěn na zádi pod podlahou. Kolem roku 1992 jsou Karosy na Rábě vystřídány stejným typem Karos na nápravě Detva Rockwel. Byly méně hlučné a výkonnější díky turbodmýchači (turbo). Tyto vozy vypadají úplně stejně a nabízí stejné, ba i větší pohodlí. V Adamově kolem roku 1980 až 1999 zajišťovala provoz autobusů firma ČSAD Blansko. Nabízela doplňkové služby jako zájezdy, svozy na různé akce apod.

V létě roku 1999 adamovskou MHD přebírá firma Autoškola Pernica z Blanska. Začínají zde jezdit Karosy B732.1654 a Karosa C734.

Řidiči používají ještě strojky na jízdenky značky Straight. Zatočili kličkou a vylezla inkoustem vytisknutá jízdenka. Do strojku se dávala jízdenkové rolky. V autobusech a MKS bylo možné koupit měsíční nebo čtvrtletní předplatní jízdenku.

K 1. lednu 2004 byl byl zahájen provoz Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Systém zahrnoval celkem 110 obcí, byly dány pevné jízdní zóny a podle počtu zón se odvíjí cena jízdného. Adamovu byla přiřknuta zóna 215. Městská autobusová linka byla připojena do projektu od 1. července 2005. Cestující se tedy v autobusech mohli prokazovat stejným jízdním dokladem jako ve vlaku. Propojením systému s městskou dopravou došlo k upravování autobusových spojů tak, aby více navazovaly na vlaky.

Autobusy jsou byly vybaveny světelnými BUSE-panely, pro lepší orientaci cestujících, a řidiči dostali místo starého ručního strojku Straight nový elektronický strojek, který jízdenky rovnou tiskne. Na jízdenkách již jsou vyznačeny zóny, počet zón, čas a platnost. I v této době si lze zakoupit průkazku a k ní integrovanou předplatní jízdenku na měsíc nebo čtvrtletí, kde jsou uvedené zóny.

V roce 2008 skončila jako městský dopravce firma Autoškola Pernica a od 1. dubna 2008 začala opět Adamov obsluhovat firma ČAD Blansko, která jezdí dodnes. Vozy jsou označeny adamovských znakem po bocích.

Dříve v Adamově jezdily tři autobusy. Jeden autobus měl zvanou "trhačku" celodenní a druhý měl ranní (dopolední) pak ho střídal večerní (odpolední). Jednotlivé autobusy se střídaly i se směnami řidičů, kteří mají jednotlivé vozy trvale přiřazeny.

V současné době jezdí dva vozy.