Nový most po zprovoznění v prosinci 2017 společně s původním provizorním mostem
Nový most po zprovoznění v prosinci 2017 společně s původním provizorním mostem

Most pod Babickou vyhlídkou je silniční most na silnici v údolí řeky Svitavy pod Babicemi nad Svitavou na silnici III/37445.

Historie

Pohled na nový most v 30. letech 20. století. Společně s ním zde je též starý nýtovaný most
Pohled na nový most v 30. letech 20. století. Společně s ním zde je též starý nýtovaný most

Již v dřívějších dob (pravděpodobně 19. století) zde stával most, který sloužil k dopravě zboží do Brna. Snad v témže století zde byl zbudován ocelový nýtovaný most. V 30. letech 20. století zde byl při výstavbě tzv. Krasové silnice z Bílovic do Adamova postaven příhradový most.

Tento most byl na konci druhé světové války zničen ustupující nacistickou armádou. Z původního mostu se zachoval pouze levobřežní opěra a několik málo kamení na pravém břehu.

Proto zde byl v poválečném období vybudován most provizorní (v Systému hospodaření s mosty je uveden rok 1976). Tento stál o několik metrů dále proti proudu řeky Svitavy, kterou most překonává (cca na místě původního mostu pravděpodobně z 19. století). Přestože se jednalo o provizorní most, nový most nebyl vybudován do roku 2018. V posledních letech byl na něm omezen provoz vozidlům těžších 16 tun. Pochůzný prostor pro chodce byl zcela rozpadlý. Most měl celkovou délku přemostění 20,1 metru, šířku pak 5,75 metru.

Delší dobu se mluvilo o stavbě nového mostu. Původní odhady ceny nového mostu činily 48 miliónů Kč. Mělo by se jednat o most s ocelovým obloukem se spřaženou ocelobetonovou mostovkou, tzv. Langrův trám.

V březnu 2017 začaly přípravné práce, které sestávaly z odstranění náletových dřevin v prostoru stavby. Na počátku června byl asanován pravobřežní pilíř původního mostu. Od července začaly jednotlivé fáze betonáže pilířů. Most byl dokončen ke konci roku 2017 a zprovozněn pro dopravu 15. prosince téhož roku. Při stavbě nového mostu dělníci narazili na základy původního mostu. Ty nešly navrtat, proto se musel změnit způsob založení mostních opěr. Z velkoformátových na mikropiloty. Změna stavbu nejen zdržela, ale i prodražila. Došlo k navýšení původní ceny o 1,2 milionu korun. Celkově tak stavba vyšla na 21,5 milionu korun. Původní most by měl být asanován v dubnu 2018.

Zdroje

  • CHARVÁT, Jan. Řidiči se bojí. Kamenů a zchátralého mostu [online]. [cit. 2015-05-30]. Dostupné z: [1]
  • CHARVÁT, Jan. Mezi Adamovem a Bílovicemi postaví nový most. Na místě, kde jej zničila armáda [online]. [cit. 2017-04-15]. Dostupné z: [2]
  • CHARVÁT, Jan. U Adamova otevřeli nový silniční most. Původní půjde k zemi v dubnu [online]. [cit. 2018-01-06]. Dostupné z: [3]