Tomuto článku chybí obrázky. Víte-li o nějakých svobodně šiřitelných, neváhejte je načíst na Wikimedia Commons a přidat do článku. |
Požár adamovské továrny v roce 1928 zasáhl výrobní halu strojírenské továrny v Adamově.
Průběh
Dne 23. března 1928 ve 4 hodiny ráno vypukl v továrně požár. Popis požáru v dobových novinách:
„... (oheň) se záhy rozšířil na celý novější trakt tovární budovy směrem k Josefovskému údolí. Je to velká dvoupatrová budova, asi 80 metrů dlouhá a 30 metrů široká, jež slouží k montování různých velkých strojů, jako jeřábů, lokomobil a pod. Budova byla sice zděná se železnou konstrukcí, ale její střecha byla dřevěná a kryta lepenkou a také některé vnější výplně v jednotlivých poschodích byly ze dřeva. Oheň našel tím dosti potravy. Střecha se brzy propadla do horního patra a tak se požár rozšířil na celou budovu, protože pevnost stropů zatíženými stroji neodolala dlouho dravému živlu. Z budovy se podařilo zavčas dopraviti do bezpečí hlavně zařízení pro elektrickou centrálu, objednanou sovětským Ruskem, v ceně asi 1,600.000 Kč. Ostatní stroje v budově a několik vagonů byly vesměs zničeny. Požárem byl velmi ohrožen také druhý trakt, který s vyhořelým sousedí tak, že má společnou střechu i společný okap. Úsilí hasičů se však podařilo tento trakt zachrániti. Správa továrny volala hned v časných hodinách ranních brněnské hasiče o pomoc. K ohni přijeli hasiči ze Židenic a Králova Pole. Hasiči z Husovic a český dobrovolný sbor uvázl na náledí a dostavil se později; přijel také dobrovolný sbor z Blanska. Spojenému úsilí hasičských sborů se podařilo zabránit rozšíření ohně, takže již k 8. hodině ranní, kdy se dostavil na místo městský sbor hasičský z Brna, bylo již další nebezpečí zažehnáno. Z tovární budovy trčí nyní jen ohořelé zdi, mezi nimiž doutnají ještě poslední trosky z vnitřního zařízení. Adamovská strojírna zaměstnávala v poslední době na 750 dělníků, z nichž část nyní bude arci bez práce, protože výrobu bude nutno zatím omezit na jeden zachráněný trakt. Je zajímavé a jistě smutné, že do Adamova nevede žádná veřejná cesta, takže hasičské sbory, vypravivší se do Adamova, musily bloudit po lesích po špatných soukromých cestách, čímž byla také zaviněna nehoda husovského a českého dobrovolného sboru. Tím se také ukázalo, že pro případ nějakého katastrofálnějšího požáru v Adamově nebude možno za nepříznivého počasí vypravit z Brna potřebnou pomoc včas a objíždět až přes Blansko.“ (Lidové noviny, 23. března 1928)
Kronikář se v Pamětní knize obce Adamova zmiňuje, že oheň vypukl již kolem 2. hodiny a budovu, která plamenům podlehla označil jako montovnu. Jako příčina vzniku požáru bylo označeno krátké spojení elektrického vedení. Oheň dle něj poškodil kabely pro elektrickou lokomotivu a samotnou, již zmíněnou, elektrickou centrálu pro Sovětský svaz.
Jak v novinovém článku autor naznačuje, Adamov tížil problém s nekvalitní přístupovou cestou, především pak z Brna. Snad i díky této katastrofě se uspíšilo jednání o výstavbě nové silnice z Bílovic do Adamova.
Zdroje
- Pamětní kniha obce Adamova, s. 81.
- jr. Požár továrny na stroje v Adamově v Lidové noviny 36, č. 153, 23.3.1928, s. 2.