Ulice Nádražní, která je součástí silnice z Bílovic nad Svitavou do Adamova
Ulice Nádražní, která je součástí silnice z Bílovic nad Svitavou do Adamova

Silnice Bílovice nad Svitavou – Adamov (v první polovině 20. století nazývána jako Krasová silnice) je silnice III. třídy vedoucí údolím řeky Svitavy z Bílovic nad Svitavou do Adamova.

Historie

Úsek silnice pod Babickou vyhlídkou okolo roku 1930
Úsek silnice pod Babickou vyhlídkou okolo roku 1930

V roce 1924 bylo na říjnové schůzi obecního zastupitelstva usneseno přispět přísl. kvótou z obecních prostředků na uskutečnění projektované „Krasové silnice“ (Bílovice nad Svitavou – Adamov). Lidové noviny například referovaly o tomto úsilí takto:

„... Adamov se domáhá již dlouhou dobu zřízení tak zvané Krasové silnice, která by vedla z Brna do Adamova. Této silnice je naléhavě potřeba, ježto Adamov městys závislý svou polohou na Brně, nemá mimo dráhy vůbec dobrého spojení s Brnem. Věci se nyní ujalo velmi energicky obecní zastupitelstvo, které jednalo již s přísedícím zemského výboru a jím přizvaným odborníkem o realisaci projektu, jenž si vyžádá nákladu asi 4 milionů Kč. Zastupitelstvo adamovské uspořádá v neděli veřejnou schůzi občanstva, na které se bude manifestovat pro tento požadavek...“ (Lidové noviny, 14. dubna 1928)

Obec Bílovice chtěla prosadit, aby plánovaná silnice byla vystavěna jako státní. Adamov jako jediná dotčená obec předběžně přislíbila příspěvek ve výši 100 tisíc Kč a vykoupením všech potřebných pozemků. Ředitelství státního lesního statku pak 300 tisíc, všechny potřebné pozemky a materiál nutné ke stavbě, městské vodárny 50 tisíc, adamovský podnik pak mosty v režijní ceně. Naopak obce Bílovice a Babice příspěvek věnovat odmítly.

Nutnost výstavby nové silnice podpořil i požár v továrně roku 1928, kdy se do Adamova nemohli v dostatečné rychlosti a bezpečnosti dostat brněnští požárníci. Při této události požárníci využili stávající cesty z Útěchova, kde se jim však motorová stříkačka na neuspokojivém povrchu převrhla.

Situaci popisuje redaktor Lidových novin v roce 1932 takto:

„Stavba této silnice je připravena už několik měsíců. Když okresní výbor okresu Brno-venkov odkládal její zahájení poukazuje na nedostatek peněz, opatřil Adamov okresnímu výboru půjčku 1,000.000 Kč u Všeobecného pensijního ústavu v Praze. Půjčka byla už ústavem vyplacena s podmínkou, že se jí užije výhradně na stavbu silnice Bílovice-Adamov. Okres užil však půjčku na mostu u Rosic a na dláždění jiné silnice a poněvadž zbytek nestačí ani na počátek stavby, oddaluje stále tuto stavbu...“ (Lidové noviny, 30. října 1932)

V následujícím týdnu se k tématu nové silnice Lidové noviny opět vrátily:

„O stavbě silnice Bílovice-Adamov ... se jednalo v neděli na veřejné schůzi v Adamově svolané tamní obecní radou. Řečníci poukazovali na přehlížení průmyslových i turistických zájmů Adamova, který leží od Brna sotva 16 kilometrů, je však silnicía tedy automobilem skoro nepřístupný. Stavbu silnice podle podaných zpráv zdržují zvláštně rekursy sousední obce Bílovic nad Svit., která si silnice nepřeje prý jen z obavy, že bude poškozena jako letovisko brněnské. Schůze, na níž Adamovským slíbili pomoc různí činitelé, schválila aby adamovská obec požádala okresní úřad v Brně, aby zahájení stavby bylo přeloženo místo od Bílovic do Adamova směrem k Brnu a ohledem na nezaměstnanost aby byla stavba vypsána urychleně. Proto se také požádá zároveň o zvýšení subvence na delší most projektovný v této půlce adamovského území. Protože obec Bílovice nechce na stavbu silnice postoupit potřebných pozemků, budou požádány okresní a a zemský úřad v Brně, aby je vyvlastnily.“ (Lidové noviny, 1. listopadu 1932)

Dne 4. prosince 1932 svolalo adamovské zastupitelstvo do Babic schůzi členů zastupitelstva z Bílovic a Babic. Zde se jednalo:

„o stavbě silnice Bílovice-Adamov... Protože drobní majitelé pozemků těžce nesou, že jim mají být vyvlastněny pozemky potřebné pro budoucí silnici, usnesla se schůze obrátit se na správu školního statku Vysoké školy zemědělské v Adamově, aby vyměnil postiženým drobným majitelům pozemky za jiné...“ (Lidové noviny, 6. prosince 1932)

Teprve při apelu okresního hejtmana Dr. Fr. Krajtla se projekt podařilo rozpohybovat. A tak bylo v roce 1934 přistoupeno ke stavbě nové silnice dle projektu vypracovaného Ing. Dr. J. Spíškem z Brna. Jednalo se prozatím o I. úsek z Bílovic k babické ozdravovně v délce 4,22 km. O dva roky později byla započata stavba zbývajícího úseku od ozdravovny až do Adamova v délce 3,21 km. Úsek z Bílovic do Adamova měřil v celé délce 7,53 km. Silnici postavil Ing. František Švancara z Brna.

Celková výše proinvestované částky není zatím známa. Jisté však je, že 300 tisíc, které na stavbu přispělo ředitelství státních lesů, bylo odečteno od 80 % státní subvence. Adamovský podnik pak postavil pouze 1 most II. třídy z továrního náměstí ke Skalnímu sklepu, místo projektovaného mostu III. třídy. Adamov pak složil na hotovosti 80 tisíc a přes 20 tisíc investoval do výkupu pozemků. Silnice pak byla zprovozněna v roce 1937.

Po druhé světové válce, kdy ustupující Němci vyhazovali do povětří mosty, bylo potřeba je nahradit zcela novými.

Mezi říjnem 2002 a srpnem 2003 byla realizována rekonstrukce tří železničních podjezdů - na kilometrech 48,795 km, 49,942 km a 51,440 km. Společně s podjezdy byla opravena i přilehlá komunikace v celkové délce 353,5 metru. Projektantem byl Silniční projekt spol. s r.o., zhotovitelem pak SILNICE BRNO spol. s r.o. Celková částka na rekonstrukci dosáhla 14,639 milionů Kč. V roce 2004 byla vystavěna mezi Babicemi a Bílovicemi 60 metrová opěrná zeď. Tu zde za celkovou částku 9,3 milionů Kč zrealizovala společnost IMOS Brno.

Dalším rozvojem prošel úsek v období od 24. července 2008 do 31. prosince 2009. Jednalo se o rekonstrukci silnice v délce 6,2 km, podjezdu pod železniční tratí a jedné opěrné zdi v délce 60,4 metru u Bílovic nad Svitavou a výstavby dvou nových opěrných zdí v délce 103 (u LDN Bílovice) a 67,50 metrů (u penzionu Ronov). Na projekt bylo žádáno o dotace, které byly schváleny ve výši 43 806 903 Kč, z toho Evropský fond regionálního rozvoje přispěl 40 254 992 Kč. Projektovou dokumentaci zpracovala společnost Silniční projekt Brno, realizaci stavby zajistila firma Inženýrské stavby Brno. Celkové náklady pak dosáhly 48 864 145 Kč. Opravený úsek byl slavnostně otevřen 8. října 2009 v 10 hodin u LDN Bílovice nad Svitavou za přítomnosti hejtmana Jihomoravského kraje.

V roce 2017 byl na silnici pod Babickou vyhlídkou postaven nový silniční most, který nahradil most, který zde byl postaven v poválečné době coby improvizovaný.

​Během rekonstrukce železniční trati mezi Brnem a Blanskem, která začala na konci roku 2021, došlo k významnému zhoršení stavu silnice II/374 mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem. Intenzivní provoz náhradní autobusové dopravy a těžkých nákladních vozidel stavby vedl k síťovým trhlinám a poklesům krajnice směrem. Řeka navíc erodovala břehy navazující na komunikaci. Odborný posudek proto doporučil okamžité uzavření tohoto úseku. Po dokončení rekonstrukce byla některé úseky opraveny.

Zdroje

  • Rekonstrukce silnice II/374 Adamov - Bílovice na webu Ředitelství silnic a dálnic Jihomoravského kraje
  • CHARVÁT, Jan. U Adamova otevřeli nový silniční most. Původní půjde k zemi v dubnu [online]. [cit. 2025-03-23]. Dostupné z: [1]
  • ŠŤASTNÝ, Michal. Mezi Bílovicemi a Adamovem dosloužila silnice. Nevydržela nápor vlakové výluky [online]. [cit. 2025-03-23]. Dostupné z: [2]
  • Bez uvedení autora. Komplikace s největší letošní výlukou. Silný provoz poničil silnici z Adamova do Bílovic, autobusy musí jinudy [online]. [cit. 2025-03-23]. Dostupné z: [3]